Wat is Dry Needling?

Dry Needling is sinds 2004 vanuit Canada door Frank Timmermans (Fysiotherapeut en Osteopaat) naar Nederland gebracht. Sindsdien heeft Dry Needling een enorme naamsbekendheid gekregen in Nederland. Dit komt vooral omdat het bijzondere positieve effecten heeft op de vele klachten vanuit het spierstelsel van de mens. Zelf pas ik deze methode sinds 2005 toe en met zeer veel plezier vanwege de uitstekende resultaten.

Door  middel van een speciale techniek worden de spieren met een acupunctuurnaaldje aangeprikt en raken snel en langdurig ontspannen.  Echter, Dry Needling is géén acupunctuur-kuur en er wordt geen vloeistof ingespoten. De werking van  Dry Needling wordt verklaard vanuit een Westers-geneeskundig denkmodel.

Dry Needling richt zich op triggerpoints , een soort knopen in de spieren. Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid lokaal in de spier of op afstand;
  • Bewegingsbeperkingen in de bijbehorende gewrichten;
  • Krachtverlies in de betrokken spieren;
  • Tintelingen in armen/benen;
  • Hoofdpijn vanuit de nekspieren.

Triggerpoints kunnen vooral ontstaan door overbelasting (surmenage) of juist door tekort aan bewegen (bijvoorbeeld door een gips periode) of verkeerd bewegen..

De behandeling zal zich na gesprek en onderzoek richten op het vinden van de triggerpoints die  mogelijk de pijn veroorzaken. Daarna is de behandeling gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Bij langdurige klachten zullen eventueel meerdere behandelingen nodig zijn met tussenpozen van ongeveer  één week . Uiteraard zullen gerichte oefentherapie of training de behandeling aanvullen.

Is  Dry Needling pijnlijk?

Het inbrengen van het naaldje is vaak pijnloos. Het is een droge naald die via de huid naar het triggerpoint wordt gebracht. Als het triggerpoint wordt aangeprikt, dan spant de spier even kort aan (zogenaamd twitch-moment). Dit voelt als een soort kramp en gaat snel over in een moe en zwaar gevoel in de spier. Zware inspanningen moeten daarom vermeden worden na de behandeling.

De kosten vallen onder regulier fysiotherapie onder de aanvullende verzekering.

Alle geregistreerde fysiotherapeuten die Dry Needling mogen uitoefenen staan op de website: www.dryneedling.nl